Tuborg!

Tuborg är en valack med humör, okänd härstamning, okänd uppfödare, okänt födelseland osv, född 1994 (19år) enligt tänder och 135cm i manken, alltså liten C-ponny
 
Sommaren 2010 åkte jag och Victoria på ridläger och vi åkte till Vedbände (ett ridläger jag verkligen kan tipsa om, underbar personal o hela köret)
 
Innan jag och Victoria åkte till Vedbände kollade vi noga igenom deras hästar, jag hade ju ingen egen och Victoria skulle ha en att kombiner med Pamir, så innan vi åkte ville jag helst ha en C-ponny vid namn Pantani och Victoria ville ha Tuborg!
 
På plats blev det ju helt omvänt, Victoria på Pantani och jag på Tuborg, jag ångrar det inte, min mini kung (Stora kungen är ju Dardel), jag var jätte nöjd med honom, lagom pigg i skogen och helt underbar, dock lite skumpig men det var bara för att han inte gillar/gillade att byta ryttare så ofta, och eftersom han går som ridläger häst byter han ju ryttare 1 gång i veckan ungefär.
 
Vi var där i 10 dagar och lärde känna underbara hästar, vänner för livet och massa mer underbara människor, jätte god mat och bästa personalen, men det går ju fort när man har roligt, när jag lämnade min älskling i hagen så storbölade jag, usch så hemskt det var!
 
Hösten efter var ju min sista höst med min älsklings kung Dardel så hösten gick och jag fokuserade bara på Dardel!
 
Våren 2011 red jag några privat hästar runt om klubben o så, sen när jag och Victoria var och kollade på Värnamos ponnytävlingar, jag vet inte vilket datum det var men det var någon gång under våren där eller nej det kan ha vart på adventshoppet, men iaf, så såg vi massor med skäckar och sa "Jo men det där kanske är Tuborg", men såklart så var det inte det, förens vi såg typ 4-5 skäcken o bah "Men det där bara måste vara Tuborg", vi checkade nummerlappen på tränset, sprang och kollade hästförtäckningen, "Tuborg", så sprang vi tillbaka och frågade om det var Tuborg, det var de ju och jag blev jätte glad o få träffa min mini kung igen!
 
Vi fortsatte prata lite med Linnéa och hennes pappa som hade hyrt Tuborg då, och sen tog jag även kontakt med Linnéa på facebook och så där.
 
Sen kom vi in i Mars månad och Linnéa skickade ett meddelande till mig på facebook "Skulle du vilja ha en ponny under vintern" (eller liknande), o jag fattade ju inte direkt att hon menade Tuborg, men det var ju klart att jag ville det, Linnéa blev för gammal för ponny och frågade mig och jag blev överlycklig och tjatade massa på mamma, vi ringde och mejlade Emma (som äger Vedbände) och skickade intresse om Tuborg och Linnéa ringde också och sa att hon ville att vi skulle ha honom, så folk fortsatte ringa om Tuborg men nej, det var fast bestämt, han skulle hem till mig i Augusti :)
 
Var på läger även 2011 och Emma sa "Och du behöver inte oroa dig Johanna, du får din Tuborg du" :D
 
Augusti kom, lycklig var jag och åkte o hämtade min fina ponnyskrutt, tidigt på morgonen, jag tror mamma skulle jobba eller något, så jag fick gå och hämta honom i hagen själv för det hade dom inte hunnit med än, hahah :)
 
Under hösten var jag med i Div 2 laget i hoppning och hoppade stadiga klasser i LB och debuterade LA i slutet på året med ett nedslag.
På våren så blev jag för lång och Tuborg orkade inte bära upp mig längre, ställde upp i Div 1 laget i hoppning, Tuborg och jag gjorde inte så mycket nytta för laget, men vinst blev det, utan att jag och Tuborg gjorde något, hahah :)
 
Om jag hade vart 10 cm mindre hade jag vart i perfekt längd för Tuborg och jag är säker på att vi hade kunnat skutta runt i Msv klasser, för han har superfin hoppteknik och mycket fint hopphuvud.
Med Linnéa kvalade han till MsvB men dom startade tyvärr aldrig då Linnéa tyvärr också blev för stor!
 
Så ungefär har Tuborg
Tävlat med mig: LA (100cm)
Tränat banor: LA+ (100-110cm)
Enstaka hinder: MsvA (120cm)
Tävlat med L: LA (100cm) men kvalade msvb
Tränat banor: Jag vet inte nu men Msv banor iaf
Enstaka hinder: 130cm
 
Nu är det snart dags att börja paxa ponnyer och hästar från Vedbände igen så om du är en liten tjej/kille eller vet någon liten ryttare som vill komma ut o börja tävla med en fin läromästare, med liten menar jag max 150cm så man inte växer för mycket under året som jag gjorde, utan kan hålla igång, så gå in HÄR och läs lite och kolla på de fina hästarna, Tuborg är finast :D mwuhahah
 
Tuborg brukar vara väldigt efterfrågad så det gäller att vara på hugget nu, men eftersom att Tuborg är Tuborg och är en ponny med personlighet så är ägarna mycket noga med vart han hamnar! :)
 
Har tyvärr inte så mycket bilder på oss på den här datan så ni får nöja er med dessa :)
 
Jag och Tuborg:
Linnéa och Tuborg:
Sista bilden är 130cm
 
 
 
 
Johannaa

Kommentarer
Ebba säger:

Vad fina ni är! :)

Svar: Tack så jätte mycket! :)
Johanna och Victoria

2013-03-08 | 15:32:28
Bloggadress: http://northons.blogg.se/
Mikxki säger:

Vilka fina bilder :)

2013-03-08 | 21:37:50
Bloggadress: http://mikxki.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback