Johanna bloggar 3/5

Ja vad var det egentligen som hände i onsdags den 24/4 alltså för 4 dagar sedan?
 
Vi tog ut en kiropaktor till Anima Fredagen den 19/4, Lördagen och Söndagen efter det skulle hon vila och Måndagen och Tisdagen så skulle hon skrittas då hon var öm i musklerna, Onsdagen var det dags att rida på som vanligt igen.
Anima går och samlar mycket energi när hon vilar, hon laddar och väntar på att explodera, det var just vad som hände, hon exploderade liksom i skogen, hon stack iväg i galopp för hon hade ju väntat på det här så mycket, ingen galopp på 4 dagar och sedan få göra det utan någon smärta, så hon drog iväg med mig i skogen vilket hon brukar göra och jag tycker ju det är väldigt roligt när det går fort jag också, men jag skyller bara på mig själv, jag skulle vart mer uppmärksam så hade det här aldrig hänt.
Anima gled på gruset, det gick för fort, så hon gjorde en kullerbytta över mig, alltså hon gick omkull och landade på mig, jag var nära på att svimma så drog snabbt upp mobilen för att ringa till mamma.
Anima stod och väntade på mig, hon fattade ju inte vad de var som hände, men jag kunde inte resa mig upp för jag sträckte benet/ljumsken/höften något sånt där, så efter ett tag satte hon fart hemåt för att hämta hjälp, jag beundrar min ponny sjukt mycket, hon hade vart hjälten i nöden om jag inte hade haft mobilen på mig, hon sprang förbi fölet som hon egentligen är väldigt nyfiken på och direkt in till mamma.
Efter en stund kom mamma fram efter massa krångel då det är en vägbom ner till vägen jag befann mig på, mamma hjälpte mig att resa mig upp och sedan satte jag mig i bilen efter lite besvär, bara de att jag hade så otroligt ont i nacken.
Vi åkte tillbaka till stallet där vi mötte min mormor, som tog hand om Animas fin fina utrustning och jag och mamma åkte sedan direkt in till akuten på Värnamo sjukhus där vi blev omhänder tagna direkt.
De frågade en massa och undersökte nacken, huvudet och ljumsken, fick även röntga följande delar, de kunde inte hitta någonting i huvudet eller ljumsken, men det såg ut som att det fattades en flisa från 3e kotan i nacken.
De bad mig stanna kvar under natten och göra magnet röntgen dagen efter, gick o lade mig ungefär halv 10 men somnade inte förens vid halv 2, hade så ont o nä de gick bara inte, till slut fick jag dropp och då somnade jag.
Magnet röntgen gjordes och där kunde dem konstatera att det faktiskt var en flisa från kotan som fattades.
Nu går jag med halskrage, har haft den i en vecka så det är 4 veckor kvar, annars har jag bara väldigt ont i huvudet eftersom jag har en ytlig blödning där.
Anima mår bra och har nu flyttat till Lidköping till Bianca och Kajsa som ska ta hand om henne och rida henne tills jag är frisk och får rida igen.
Ni kan följa Anima på en helt egen blogg: http://lifestylebyanima.horseworld.se/
 
Johannaa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback